Organik Trafik Kaybı Nedenleri Nelerdir?

Organik Trafik Kaybı Nedenleri Nelerdir?

Web sitesinin Search Console ve Google Analytics üzerinden rutin bir şekilde takip edilmesine rağmen organik trafikte düşüş yaşanmaya başlaması fark edilebilir. Web sitesinin organik trafiğinde bir düşüş oluştuğu zaman bunun sebebini doğrudan tespit etmek ilk aşamada zor olabilir. Dolayısıyla sizlere kontrol edebilmeniz için birkaç ipucu listeledik. “Organik trafik kaybı nedenleri nelerdir?” sorusuna yanıt arayanlar bu yazının devamını okuyarak bilgi edinebilir. Ancak kişiler ilk olarak organik trafik kavramının tanımını öğrenmelidir.

Organik Trafik Nedir?

Organik trafik kaybının nedenlerini sorgulamadan önce “Organik trafik nedir?” sorusunu yanıtlamak gerekir. Organik trafik, arama motorlarına reklam vermeden, arama sonuç sayfalarından gelen ziyaretçi trafiğidir. Bu ziyaretçi trafiği, Google ya da Bing gibi bir arama motorundan gelen ziyaretçilerdir.

Organik Trafik Kaybı Nasıl Anlaşılır?

Sitelerin organik trafik kaybı yaşadığını anlamak için ana seviyede Search Console ve Google Analytics analizlerine bakılması yeterlidir. Search Console üzerinde “Performans” sekmesine tıklandığı zaman sitenin organik trafiğine ulaşılabilir. Eğer burada bulunan grafikte aşağı doğru bir eğilim görülüyorsa organik trafikte düşüş yaşanmıştır. Google Analytics üzerinde ise mevcut kitleyi “organik trafik” olarak filtreledikten sonra ekrana gelen grafikte aşağı doğru bir eğilim varsa aynı şekilde arama trafiğinin azalmış olduğu anlamını taşır.

Organik Trafik Kaybının Temel Nedenleri

Sitenin organik trafiğinde bir düşüş oluşmaya başladığında akıllara ilk olarak sıralama kaybının gelmesi gerekir. Ancak trafik kayıplarında yalnızca sıralama kayıpları etkili olmayabilir. Web sitelerinin organik trafiğini etkileyecek, Google tarafından sunulmuş 5 temel neden vardır.

1.  Teknik Sorunlar

Teknik sorunların başında sunucu hataları gelir. Siteler sunucu dolayısıyla erişilmez bir durumda olduğu zaman kullanıcılar web sitesine ulaşamadığı için organik trafikte azalma meydana gelecektir.

Sunucu iyi bir performans göstermediği zaman Google’ın site sayfalarını taraması zorlaşır. Sunucu bazlı hatalar çok sık tekrarlandığı zaman bu sorun web sitelerinin Google’ın gözünden düşmesine neden olacaktır. Dolaylı olarak sıralama kaybı yaşandığı için organik trafikte kayıplar oluşur.

2.  Manuel İşlemler ve Cezalar

Google’ın kalite yönergelerine uyulmadığı takdirde Google tarafından cezalandırılmak oldukça olası bir durumdur. Web sitesi Google tarafından ceza aldıysa büyük organik trafik kayıpları meydana gelebilir.

Sitenin Google tarafından manuel olarak cezalandırılıp cezalandırılmadığı Search Console üzerinde “Güvenlik ve Manuel İşlemler” menüsü altında “Manuel İşlemler” sekmesinden öğrenilebilir. Aynı zamanda site cezalandırıldıysa sağ üstte yer alan bildirimler sekmesinde ceza ile ilgili bildirim alınır.

3.   Güvenlik Sorunları ve SSL

Günümüzde birçok web sitesi SSL kullanımına önem verir. Halihazırda pek çok web tarayıcı SSL kullanmayan web sitelerini “Güvenli değil” olarak işaretler. Kullanıcılar eğilim olarak SSL kullanan web sitelerine girmeyi tercih eder. Web sitesinde SSL olmadığı zaman organik trafikte düşüş meydana gelebilir.

Sitelerde SSL varsa ve SSL sertifikasının geçerlilik tarihi dolduysa yine organik trafikte düşüş oluşabilir. Çünkü kullanıcılar web sitesine girmeden önce “Bağlantınız gizli değil” şeklinde kocaman bir uyarı ile karşı karşıya kalabilirler. Bu durum kullanıcıları kaçırır ve sitede organik trafik kaybı meydana gelir.

4.  Algoritma Güncellemeleri

Telefondaki uygulamalara ya da bilgisayarda kullanılan programlara gelen güncellemeler gibi Google’a da güncelleme gelir. Web sitesi herhangi bir algoritma güncellemesinden etkilendiği takdirde büyük ihtimalle sıralama kaybı yaşamıştır. Sıralama kaybından dolayı organik trafik kaybı yaşanması olağandır.

Algoritma güncellemesinden nasıl bir etki alındığı Search Console üzerinde, performans raporunda bulunan tıklanma ve gösterim sayılarından öğrenilebilir.

5.  İlgili Arama Terimine Olan Talebin Azalması

Kullanıcıların tıklama davranışlarındaki değişiklikler arama sorgularını da etkiler. 1 ay trend olan bir konu bir sonraki ay hiç gündemde olmayabilir. Örneğin, Coronavirus pandemisinin başlarında “ekmek nasıl yapılır” sorusu çok popülerken günümüzde eski popülerliğini kaybetmiş durumdadır.

Aynı şekilde web sitesi mevsimsel bir trafiğe sahipse ilgili mevsim dışında organik trafik kaybı yaşamak oldukça olasıdır.

Örneğin, web sitesi otel ya da turizm sektöründeyse web sitesinin yüksek trafiğe ulaşacağı dönemler yaz mevsimi ve tatillerdir. Bunun dışında tatil olmayan süreçlerde otel sektöründeki web sitesinin organik trafiğinde düşüş yaşanır.

SEO danışmanlığı hakkında bilgi almak için https://www.timsahajans.com.tr/ adresini ziyaret edebilirsiniz. 

TAKİP ET @timsahajans