Organik Trafik Kaybı Nedenleri Nelerdir?
Web sitesinin
Search Console ve Google Analytics üzerinden rutin bir şekilde takip edilmesine
rağmen organik trafikte düşüş yaşanmaya başlaması fark edilebilir. Web sitesinin organik trafiğinde bir düşüş oluştuğu
zaman bunun sebebini doğrudan tespit etmek ilk aşamada zor olabilir.
Dolayısıyla sizlere kontrol edebilmeniz için birkaç ipucu listeledik. “Organik
trafik kaybı nedenleri nelerdir?” sorusuna yanıt arayanlar bu yazının
devamını okuyarak bilgi edinebilir. Ancak kişiler ilk olarak organik trafik
kavramının tanımını öğrenmelidir.
Organik Trafik Nedir?
Organik trafik
kaybının nedenlerini sorgulamadan önce “Organik trafik nedir?” sorusunu
yanıtlamak gerekir. Organik trafik, arama motorlarına reklam vermeden, arama
sonuç sayfalarından gelen ziyaretçi trafiğidir. Bu ziyaretçi trafiği, Google ya
da Bing gibi bir arama motorundan gelen ziyaretçilerdir.
Organik Trafik Kaybı Nasıl Anlaşılır?
Sitelerin
organik trafik kaybı yaşadığını anlamak için ana seviyede Search Console ve
Google Analytics analizlerine bakılması yeterlidir. Search Console üzerinde
“Performans” sekmesine tıklandığı zaman sitenin organik trafiğine ulaşılabilir.
Eğer burada bulunan grafikte aşağı doğru bir eğilim görülüyorsa organik
trafikte düşüş yaşanmıştır. Google Analytics üzerinde ise mevcut kitleyi “organik
trafik” olarak filtreledikten sonra ekrana gelen grafikte aşağı doğru bir
eğilim varsa aynı şekilde arama trafiğinin azalmış olduğu anlamını taşır.
Organik Trafik Kaybının Temel Nedenleri
Sitenin
organik trafiğinde bir düşüş oluşmaya başladığında akıllara ilk olarak sıralama
kaybının gelmesi gerekir. Ancak trafik kayıplarında yalnızca sıralama kayıpları
etkili olmayabilir. Web sitelerinin organik trafiğini etkileyecek, Google
tarafından sunulmuş 5 temel neden vardır.
1. Teknik Sorunlar
Teknik
sorunların başında sunucu hataları gelir. Siteler sunucu dolayısıyla erişilmez
bir durumda olduğu zaman kullanıcılar web sitesine ulaşamadığı için organik trafikte
azalma meydana gelecektir.
Sunucu iyi bir
performans göstermediği zaman Google’ın site sayfalarını taraması zorlaşır.
Sunucu bazlı hatalar çok sık tekrarlandığı zaman bu sorun web sitelerinin
Google’ın gözünden düşmesine neden olacaktır. Dolaylı olarak sıralama kaybı yaşandığı
için organik trafikte kayıplar oluşur.
2. Manuel İşlemler ve Cezalar
Google’ın
kalite yönergelerine uyulmadığı takdirde Google tarafından cezalandırılmak oldukça
olası bir durumdur. Web sitesi Google tarafından ceza aldıysa büyük organik
trafik kayıpları meydana gelebilir.
Sitenin Google
tarafından manuel olarak cezalandırılıp cezalandırılmadığı Search Console
üzerinde “Güvenlik ve Manuel İşlemler” menüsü altında “Manuel İşlemler”
sekmesinden öğrenilebilir. Aynı zamanda site cezalandırıldıysa sağ üstte yer
alan bildirimler sekmesinde ceza ile ilgili bildirim alınır.
3.
Güvenlik
Sorunları ve SSL
Günümüzde birçok
web sitesi SSL kullanımına önem verir. Halihazırda pek çok web tarayıcı SSL
kullanmayan web sitelerini “Güvenli değil” olarak işaretler. Kullanıcılar
eğilim olarak SSL kullanan web sitelerine girmeyi tercih eder. Web sitesinde
SSL olmadığı zaman organik trafikte düşüş meydana gelebilir.
Sitelerde SSL
varsa ve SSL sertifikasının geçerlilik tarihi dolduysa yine organik trafikte
düşüş oluşabilir. Çünkü kullanıcılar web sitesine girmeden önce “Bağlantınız
gizli değil” şeklinde kocaman bir uyarı ile karşı karşıya kalabilirler. Bu
durum kullanıcıları kaçırır ve sitede organik trafik kaybı meydana gelir.
4. Algoritma Güncellemeleri
Telefondaki
uygulamalara ya da bilgisayarda kullanılan programlara gelen güncellemeler gibi
Google’a da güncelleme gelir. Web sitesi herhangi bir algoritma
güncellemesinden etkilendiği takdirde büyük ihtimalle sıralama kaybı yaşamıştır.
Sıralama kaybından dolayı organik trafik kaybı yaşanması olağandır.
Algoritma
güncellemesinden nasıl bir etki alındığı Search Console üzerinde, performans
raporunda bulunan tıklanma ve gösterim sayılarından öğrenilebilir.
5. İlgili Arama Terimine Olan Talebin
Azalması
Kullanıcıların
tıklama davranışlarındaki değişiklikler arama sorgularını da etkiler. 1 ay
trend olan bir konu bir sonraki ay hiç gündemde olmayabilir. Örneğin, Coronavirus
pandemisinin başlarında “ekmek nasıl yapılır” sorusu çok popülerken günümüzde
eski popülerliğini kaybetmiş durumdadır.
Aynı şekilde
web sitesi mevsimsel bir trafiğe sahipse ilgili mevsim dışında organik trafik
kaybı yaşamak oldukça olasıdır.
Örneğin, web sitesi
otel ya da turizm sektöründeyse web sitesinin yüksek trafiğe ulaşacağı dönemler
yaz mevsimi ve tatillerdir. Bunun dışında tatil olmayan süreçlerde otel
sektöründeki web sitesinin organik trafiğinde düşüş yaşanır.
SEO danışmanlığı
hakkında bilgi almak için https://www.timsahajans.com.tr/
adresini ziyaret edebilirsiniz.