Green Marketing (Yeşil Pazarlama) Neden Önemlidir?
Son zamanlarda
iklim değişikliği, küresel ısınma, hayvanların neslinin tükenmesi, hava ve su
kirliliği gibi çevresel sorunların artması sebebiyle insanların doğaya ve
hayvanlara karşı bilincinin artmasına neden oldu. İnsanlar arasında doğa ve
hayvan bilincinin artması, şirketlerin pazarlama stratejilerinin değişmesine de
sebep olmuştur. Bu sebeple yeşil pazarlama terimi de şirketler arasında popüler
bir hal almaya başladı.
Yeşil
pazarlama bilinen adıyla green marketing, çevre duyarlılığına sahip markaların veya
işletmelerin benimsediği pazarlama türleri arasında yer almaktadır. Yeşil
pazarlama yalnızca bir pazarlama stratejisi olarak görülmemelidir. Aslında
sadece pazarlama demek doğru değil. Şirketlerin üretim aşamalarından
ambalajlarına kadar çevre dostu bir yol izlemesi, hayvan ve çevre bilincini
şirket kültürünün bir parçası haline getirmesi de yeşil pazarlamanın alanına
girmektedir.
Yeşil Pazarlama Nedir?
Markaların ürünlerini
pazarlamak için kullandığı stratejiler, dönemin şartlarına göre değişiklik
gösterebilir. Çünkü pazarlama stratejilerinin belirlenmesinde tüketici
davranışları son derece önemlidir. Son zamanlarda küresel ısınma, iklim
değişikliği gibi çevre sorunlarının tüm dünyada kendini hissettirmesi ile çevre
duyarlılığı barındıran pazarlama stratejileri önem kazanmıştır.
Yeşil
pazarlama, ilk olarak Amerikan Pazarlama Birliği tarafından 1975 yılında
düzenlenen bir seminerde tartışılmıştır. Ekolojik pazarlama ya da çevreci
pazarlama olarak da adlandırılan yeşil pazarlama kavramı, çevre dostu ürün ve
hizmetlerin pazarlanması olarak tanımlanabilir.
Reklamı veya
tanıtımı yapılacak ürünün doğaya faydalarını ileten pazarlama stratejilerine
odaklanmak yeşil pazarlamanın belirgin bir özelliğidir. Ancak yeşil pazarlama
yalnızca bir pazarlama stratejisi olarak görülmemelidir. Ürünün çevre dostu
olması, çevre dostu ambalaj veya paketleme yapılması, ürünün veya hizmetin
üretiminde sürdürülebilir iş uygulamalarını benimsemek gibi faktörler de yeşil
pazarlamanın odaklandığı alanlardır. Bu nedenle yeşil pazarlama stratejilerinin
yaygınlaşması, tüketicilerde ve şirketlerde çevre bilincinin oluşması açısından
önemlidir.
Yeşil Pazarlama Özellikleri Nelerdir?
Yeşil
pazarlama özellikleri sayesinde markalar ve işletmeler için farklı açılardan
fayda sağlar. Aynı zamanda green marketing amaçları, pek çok kişide doğa
bilincinin oluşmasına da katkı sağlar. Yeşil pazarlamanın özelliklerini
aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
·
Sürdürülebilir
olmayı hedefleyen stratejileri kapsar.
·
Sürdürülebilir
malzemelerden ambalajlar tasarlayarak tüketicilerde çevre bilincinin
gelişmesine katkı sağlar.
·
Ürünlerin
ve hizmetlerin üretiminde ve dağıtımında yeşil prosedürler uygulanmasını hedefler.
·
Şirketlerin
doğaya fayda sağlayan ürün veya hizmetler yaratması hedeflenir.
·
Markanın
veya işletmenin çevre dostu olduğunun algısı oluşturulması için ürünün
pazarlama ve tanıtım stratejilerinde çevre bilinci oluşturmak amaçlanır.
Yeşil Pazarlama Avantajları Nelerdir?
Yeşil
pazarlamanın amaçları ve özellikleri düşünüldüğünde şirketlere ve tüketicilere
pek çok avantaj sağlar. Yeşil pazarlama avantajlarını;
·
Yeni
bir oluşmasına katkı sağlar,
·
Marka
sadakatini ve dolaylı olarak karlılığı arttırır,
·
Tüketicilerde
bilinç oluşmasına katkı sağlar,
·
Pazarlama
maliyetlerini azaltır,
·
Doğaya
ve çevreye katkılar sunar.
şeklinde
sıralayabiliriz.
Yeşil Pazarlama (Green Marketing) Nasıl Yapılır?
Yeşil
pazarlamada sorumlu ve çevreci bir yapı söz konusudur. Yeşil pazarlama
yaklaşımı dört aşamadan oluşur.
Yeşil
Hedefleme: Çevre
duyarlılığı bulunan tüketiciler için yeşil ürünler geliştirilmesi amaçlanır.
Yeşil
Strateji: İşletme
içerisinde daha az atık üretimini desteklemek. Enerji verimliliği, tasarruf
yapmak gibi uygulamalardır.
Yeşil Ürün:
Çevre dostu yeşil
ürünlerin üretimine başlanır.
Sosyal
Sorumluluk: Yeşil ürün
üretiminin dışında kültürel ve çevresel bilincin gelişimini destekleyecek
çalışmalar yapılır.
0 Yorum