Etkili Sosyal Medya Stratejileri Nelerdir?
Sosyal medya
stratejisi, firmaların/işletmelerin sosyal medya platformları üzerinden ürünlerini/hizmetlerini
hedef kitlesine ulaştırarak etkileşimlerini ve satışlarını arttırmak için başvurduğu
yönteme denir. Bu bağlamda “Sosyal medya stratejileri nelerdir?” sorusu
kişiler tarafından sıkça merak edilen sorular arasında yerini alır.
Sosyal
medya pazarlama stratejileri
üzerinde durmak için işletmelerin hedef kitlesini belirmesi, rakiplerini analiz
etmesi ve belli başlı süreçleri bitirerek kendi stratejilerini oluşturması
gerekir. Doğru oluşturulan bir sosyal medya stratejisi ile işletmeler marka
hesaplarını büyütür ve bu sayede hedef kitlesine ulaşır. Böylece daha fazla
satış yapabilme olanağı kazanır.
Sosyal Medyadaki
Hedefleri Belirlemek
“Sosyal
medya stratejisi nasıl oluşturulur?” sorusunun yanıtının ilk aşaması sosyal
medyadaki hedefleri belirlemektir. Sosyal medya stratejisi meydana getirme çalışmalarının
ilk aşamasında işletmeler, sosyal medya platformları için bir hedef belirlemelidir.
Bu hedefler belirlenirken dikkat edilmesi gereken bazı unsurlar aşağıdaki
gibidir.
·
Öncelikle
sosyal medyada yer alma sebebinin anlamlandırılması, belirlenmesi gerekir.
·
Sosyal
medya platformlarından alınmak istenen dönütlere karar verilmelidir.
·
Sosyal
medya çalışmaları başarılı bir şekilde gerçekleştiği zaman bu çalışmalardan hangi
sonuçların alınmak istendiği bilinmelidir.
Bu hususlarda
karara varıldıktan sonra bir işletme olarak sosyal medyadaki hedeflerin belirlemek
mümkündür.
Rakiplerini
Analiz Etmek
İşletmeler
için bir sosyal medya stratejisi planlarken diğer markaların sosyal medya
stratejileri ile ilgili araştırma yapılması gerekir. Bu konu hakkında bilgi
edinmenin önemi büyüktür. Kendi işletmenizin rakiplerini tanımak ve bu
rakiplerin sosyal medya stratejilerini incelemek kendi stratejinizi planlarken
size kolaylık sağlar. Dolayısıyla aşağıdaki unsurlar konusunda dikkatli olmak
başarılı bir rakip analizi yapabilmeyi mümkün kılar.
·
Öncelikle
işletmenin online platformlarındaki rakiplerinin belirlenmesi gerekir. 5 – 6
rakip belirlenmesi daha doğru çalışmalar yapmaya zemin hazırlayabilir.
·
Rakiplerin
yer aldığı sosyal medya platformları hakkında araştırmalar yapılmalıdır.
·
Rakip
markaların sosyal medya stratejileri ile ilgili detaylar öğrenmek için hangi
platformlarda nasıl paylaşımlar yapıldığını, içeriklerin görsellerini, hashtaglerini
ve paylaşım metinlerini gözlemlemek çalışmalara fayda sağlar.
·
Rakiplerinin
hangi aralıklarla hangi tür ürün ve hizmetler için reklam verdiği de incelenmelidir.
·
Son
adım olarak rakip markaların takipçi sayısı, etkileşim oranları gibi
istatistikleri kontrol etmek gerekir.
Hedef Kitleyi
Belirlemek
İşletmelerin
sosyal medya stratejilerinde hedef kitlelerin rolü yadsınamayacak kadar
büyüktür. Bunun nedeni ticari faaliyet gösteren tüm işletmelerin hedef
kitlelerindeki kişilere erişmek için sosyal medya platformlarında iletişim çalışmaları
yürütmesidir.
Bunun yanı
sıra sosyal medya platformlarında yapılan iletişim çalışmaları ve başvurulacak
yöntemler markaların hedef kitlesinde bulunan kişilere göre farklılık gösterir.
Dolayısıyla iyi bir sosyal medya stratejisi planlayabilmek ve meydana
getirebilmek için işletmelerin erişmek istedikleri hedef kitleyi de belirlemesi
gerekir.
Hedef kitle
belirlenirken öncelikle ürün ve hizmetlerin kime satılacağı hakkında fikir
sahibi olmak gerekir. Bir e-ticaret sitesi kurulmasının ardından sosyal medya
stratejisi oluşturuluyorsa hedef kitledeki kişiler hakkında genel bilgilere
Google Analytics hesabı üzerinden erişmek mümkündür.
Hedef kitlenin
belirlenmesinin ardından kitle içerisinde bulunan kişiler hakkında bilgi sahibi
olmak için hedef kitlesinin pek çok alanda analiz edilmesi önemli bir aşamadır.
Analiz edilmesi gereken alanlar aşağıdaki gibidir.
·
Yaş
ve cinsiyet
·
Demografik
bilgiler
·
İlgi
alanları
·
Davranış
·
Kullanılan
teknolojiler
Bu alanlarda
analizler yapıldıktan sonra sosyal medya stratejisi oluşturma
çalışmaları için aşağıdaki karineler dikkate alınmalıdır.
·
İşletmelerin
hedef kitlesinde bulunan sosyal medya kullanıcıları daha genç yaşlarda ise sosyal
medya stratejinizi daha dinamik ve samimi bir şekilde oluşturmak daha fazla
kişinin dikkatini çekebilmek için önemlidir.
·
Hedef
kitle analizinden sonra kitle içerisinde yer alan kişilerin orta yaş grubunda
yer aldığı gözlemlendiği zaman biraz daha ciddi ve kurumsal bir dil kullanmak
daha doğru olabilir.
·
İşletmenin
sattığı ürünler ve hizmetler Z kuşağına hitap ediyorsa sosyal medya stratejisini
daha çok TikTok ve Instagram gibi platformlarda kurgulamak, daha başarılı bir
çalışma yürütmeye imkân verir.
·
İşletmenin
hedef kitlesindeki kişiler kurumsal kariyere sahip ise Linked.in gibi kurumsal
sosyal medya platformlarına yönelmek doğru bir adım olacaktır.
Sosyal
Medya Platformlarını Tanımak
Sosyal medya
stratejisi planlama ve oluşturma çalışmaları yapılacaksa hedef kitlesinin
belirlenmesinin ardından hedef kitledeki kişilerin bulunduğu sosyal medya
platformlarını tanımak gerekir. Platformlar tanınırken ne tür paylaşımlar
yapıldığı ve ne tür hashtagler kullanıldığı belirlenmelidir. Bu sayede platformların
dinamiklerine uygun olarak sosyal medya stratejisi oluşturmak mümkün olabilir.
Markaların
sosyal medya stratejileri gözlemlendiği zaman sosyal medya platformlarına
yönelik şu tür izlenimlerin ortaya çıktığı görülmüştür.
·
Genel
olarak işletmeler Facebook’ta paylaşım yaptığı gözlemlenmiştir. Facebook
platformunda ürün, hizmet ve kampanya tanıtımı yapan işletmeler, aynı zamanda
sitelerinin blog bölümünde yayınladıkları yazılarını da paylaşır.
·
Instagram
platformunda paylaşım yapmak için ise işletmeler video, görsel, hikâye, Reels
ve canlı yayın gibi platforma özgü formatları kullanır. Instagram platformunda
paylaşım yapan işletmeler görsel ve video kalitesine büyük oranda önem gösterir.
·
LinkedIn
paylaşımları gözlemlendiğinde ise işletmelerin daha kurumsal dil ve kurumsal
iletişime uygun içerikler paylaştığı görülür.
·
TikTok
platformunda ise daha çok Z kuşağını hedef alan hem eğlenceli hem de didaktik
içeriklerin paylaşımı yapılır.
Sosyal
Medya Paylaşımlarını Düzenli Olarak Yapmak
İşletmelerin
doğru bir sosyal medya stratejisi olsa dahi rutin bir şekilde paylaşım yapılmadığında
strateji fonksiyonelliğini yitirir. Dolayısıyla sosyal medya platformlarında
paylaşım yapılırken paylaşımları düzenli olarak yapmanız büyük bir öneme
sahiptir.
Genel olarak
ticaretle uğraşan firmalar sosyal medya içerikleri paylaşılırken 1 veya 2 gün
aralıklarla paylaşım yapılmaya özen gösterilmelidir. Bu nedenle işletmeler bir
sosyal medya içerik takvimi oluşturarak düzeni oturtabilir.
Sosyal
Medya Reklamları Vermek
İşletmeler
için sosyal medya stratejisi oluşturulmasının ardından bu stratejiye uymak ve
hedef kitlesinde bulunan daha fazla kişiye erişmek için sosyal medya reklamları
verilmesi gerekir. Sosyal medya reklamları verilirken reklamları doğru bir
şekilde planlamak ve platformların formatlarına ve demografik sonuçlarına uygun
reklamlar verilmesi oldukça önemlidir.
Herhangi bir sosyal
medya platformunda reklam vermek için reklam ayarlaması yapılırken metin, görsel,
video, hedef kitle, hashtag, reklam konumları gibi reklam özelliklerinde
çalışmalar yapılması doğru olur. Yeterli bir reklam bütçesi belirlenerek
reklamlar yayımlanabilir.
Dijital pazarlama danışmanlığı
hakkında bilgi almak için https://www.timsahajans.com.tr/ adresini ziyaret edebilirsiniz.