Rakip Analizi Nasıl Yapılır?
Rakip analizi ya da diğer bir ifade ile rekabet analizi bir
sektörde hizmet ya da ürün sunan markaların, firmaların ya da şirketlerin
sundukları hizmeti ya da ürünü sunan diğer markaları analiz etmesi sürecidir.
Bu rakip analiz süreci markanın ürününü ya da hizmetini sektördeki diğer
rakipleriyle yarışırken nasıl daha iyi hale getirebileceği üzerine
yoğunlaşmaktadır.
Bu bakımdan da rakip
analizleri aslında sektör içerisinde faaliyet gösteren tüm paydaşların
özelliklerinin, başarılarının ölçüldüğü bir analiz ve olmazsa olmaz bir
süreçtir. Bunun daha iyi anlaşılabilmesi için sizlere kısaca rakip analizinin
neden önemli olduğunu anlattık.
Rakip Analizi Neden Önemli?
Rakip analizi en basit ifade ile sektör içerisinde birbiriyle rekabet içinde olan
sektör paydaşlarının tüm artı ve eksi yönlerinin hesaplanması mantığına dayanan
bir sistemdir. Bu nedenle de rakip analizinin yapılması çok önemlidir. Çünkü,
rakip analizi yapılmadığı takdirde firmanızın faaliyet gösterdiği sektör
içerisinde konumunu ölçümlemeniz ve kendinizi diğer rakiplerinizin önünde
konumlandırmanız pek mümkün olmayacaktır. Bundan dolayı sizler için kısaca
rakip analiz yöntemlerinden ve bu yöntemlerin nasıl uygulanabileceğinden bahsettik.
Rakip Analizi Yöntemleri
Rakip analizi yapılırken
sıklıkla tercih edilen birkaç yöntemden bahsetmek gerekir. Bu yöntemler
markanızın, ürününüzün veya hizmetinizin sektör içerisindeki konumu ve diğer
rakiplerinizden sizi ayıran özelliklerinizi tespit etmek için kullanılır. Bu
nedenle sizler için bu yöntemlerden kısaca bahsettik.
SWOT Analizi
SWOT analizi yöntemi temelde
dört madde kapsamında değerlendirilir. Bu kapsamlar genel çerçeve dahilinde güçlü
yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler şeklinde sıralanabilir. SWOT
analizi yaparken marka ürettiği ürün ya da hizmeti diğer rakiplerinin ürün ve
hizmetleri ile karşılaştırarak kendisinin ve rakiplerinin analizi yapar. Bu
sayede de sektör içerisindeki konumu ve rakipleri karşısındaki pozisyonunu daha
net bir şekilde görebilir.
PEST Analizi
PEST analizi genel anlamda
markaların politik, ekonomik, sosyal ve teknolojik yanlarını ortaya çıkarmayı
amaçlayan, rakiplerin sektör içerisinde bu dört temel değerlendirme
kriterindeki konumlarını hesaplamaya çalışan bir rakip analiz yöntemidir. Ancak
PEST analizinin daha etkili bir sonuç vermesi için aynı zamanda SWOT analizinin
de yapılması önerilir.
Rakip Dizisi (Competitor Array)
Sektör içerisinde faaliyet gösteren rakiplerinizin performans değerlerini hesapladığınız bu yöntem ile birlikte, sektörünüzü, rakiplerinizi, hedef kitlenizi tanımlayabilirsiniz. Aynı zamanda da kilit başarı faktörünüzü, rakiplerinizin segmentlerini ve daha pek çok çeşitli veriyi elde edebilirsiniz. Bu nedenle de rakip analizi yöntemleri arasında çok önemli bir yere sahiptir.
0 Yorum